Gimnazjum Nr 8

im. Stanisława Ligonia w Rudzie Śląskiej

interblok

INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum – INTERBLOK

 

Uczniowie w programie


W ramach programu INTERBLOK uczniowie zaraz po swoich lekcjach odbywają 90 minutowe zajęcia badawcze z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych tzw. bloki. Program INTERBLOK realizowany jest w trzech kolejnych latach, przy czym w roku pierwszym uczniowie wykonują eksperymenty naukowe wg przygotowanych instrukcji. W roku drugim, uczniowie otrzymują do rozwiązania problemy badawcze, sami dobierają metodę rozwiązania problemu i ją realizują. Natomiast w trzecim roku, uczniowie stają się konstruktorami i projektują oraz budują prototypy urządzeń spełniające określone normy. W ramach programu uczniowie uczą się także przedsiębiorczości, kalkulują koszty pomocy naukowych oraz rozliczają osobogodziny pracy. Za każdym razem poddają zajęcia ewaluacji.
W pierwszym roku realizacji programu proponujemy uczniom klas I zajęcia o następującej tematyce:

 

        1. Jak wykonać mapę hipsometryczną?
        2. Waga Leonardo da Vinci.
        3. Życie w kropli wody.
        4. Jakiem substancje przewodzą prąd elektryczny?
        5. Doświadczalne sprawdzanie jednorodności budowy różnych materiałów.
        6. Tajemnice ukryte w sklejonym pasku papieru.
        7. Błona z mydlin.
        8. Kuchnia od kuchni – zabawy ze skrobią.
        9. Badanie odczynu różnych substancji za pomocą wskaźników kwasowo – zasadowych
        10. Otrzymywanie wskaźników kwasowo zasadowych. Fenoloftaleina jako atrament sympatyczny.
        11. Oddychanie
        12. Porównanie gęstości kości ptaka i ssaka.
        13. Co kryje twierdzenie Pitagorasa?
        14. Projektowanie puzzli.
        15. Jakie geny – takie dziecko.
        16. Wytrącanie osadów nierozpuszczalnych soli.
        17. Jak przeciąć płomień?
        18. Wykrywanie cukrów. Hydroliza sacharozy oraz skrobi.
        19. Jak wyznaczyć kierunek północny?

 

Jako urozmaicenie zajęć zaplanowano wycieczki badawczo - naukowe do planetarium, do oczyszczalni ścieków, na wystawy interakcyjne i wykłady min. na Uniwersytecie Śląskim,
Uczniowie realizując eksperymenty korzystają z ogólnodostępnych materiałów i przyborów szkolnych, często wykorzystując odpady plastikowe takie jak kubeczki po jogurtach, druciki, gumki recepturki, patyczki i wiele innych.

 

Program INTERBLOK stanowi narzędzie do rozbudzania zainteresowań uczniów metodami angażującymi w zakresie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych.


Uświadamia uczniom interdyscyplinarność dzisiejszej nauki i techniki.

Zapraszamy do galerii zdjęć dokumentujących dokonania uczniów.

INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum – INTERBLOK



Uczniowie w programie

W ramach programu INTERBLOK uczniowie zaraz po swoich lekcjach odbywają 90 minutowe zajęcia badawcze z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych tzw. bloki. Program INTERBLOK realizowany jest w trzech kolejnych latach, przy czym w roku pierwszym uczniowie wykonują eksperymenty naukowe wg przygotowanych instrukcji. W roku drugim, uczniowie otrzymują do rozwiązania problemy badawcze, sami dobierają metodę rozwiązania problemu i ją realizują. Natomiast w trzecim roku, uczniowie stają się konstruktorami i projektują oraz budują prototypy urządzeń spełniające określone normy. W ramach programu uczniowie uczą się także przedsiębiorczości, kalkulują koszty pomocy naukowych oraz rozliczają osobogodziny pracy. Za każdym razem poddają zajęcia ewaluacji.

W pierwszym roku realizacji programu proponujemy uczniom klas I zajęcia o następującej tematyce:

  • Jak wykonać mapę hipsometryczną?

  • Waga Leonardo da Vinci.

  • Życie w kropli wody.

  • Jakiem substancje przewodzą prąd elektryczny?

  • Doświadczalne sprawdzanie jednorodności budowy różnych materiałów.

  • Tajemnice ukryte w sklejonym pasku papieru.

  • Błona z mydlin.

  • Kuchnia od kuchni – zabawy ze skrobią.

  • Badanie odczynu różnych substancji za pomocą wskaźników kwasowo – zasadowych

  • Otrzymywanie wskaźników kwasowo zasadowych. Fenoloftaleina jako atrament sympatyczny.

  • Oddychanie

  • Porównanie gęstości kości ptaka i ssaka.

  • Co kryje twierdzenie Pitagorasa?

  • Projektowanie puzzli.

  • Jakie geny – takie dziecko.

  • Wytrącanie osadów nierozpuszczalnych soli.

  • Jak przeciąć płomień?

  • Wykrywanie cukrów. Hydroliza sacharozy oraz skrobi.

  • Jak wyznaczyć kierunek północny?

 

Jako urozmaicenie zajęć zaplanowano wycieczki badawczo - naukowe do planetarium, do oczyszczalni ścieków, na wystawy interakcyjne i wykłady min. na Uniwersytecie Śląskim,

Uczniowie realizując eksperymenty korzystają z ogólnodostępnych materiałów i przyborów szkolnych, często wykorzystując odpady plastikowe takie jak kubeczki po jogurtach, druciki, gumki recepturki, patyczki i wiele innych.

 

Program INTERBLOK stanowi narzędzie do rozbudzania zainteresowań uczniów metodami angażującymi w zakresie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych.

Uświadamia uczniom interdyscyplinarność dzisiejszej nauki i techniki.

 

Zapraszamy do galerii zdjęć dokumentujących dokonania uczniów.