Xhorxhina i Mohamedreza
15 września był dniem pożegnania Eko i Brahima, a jednocześnie powitania kolejnych praktykantów: Xhorxhiny Qirjollari z Albanii i Mohamadrezy Hatamzade z Iranu. Studenci mogli pojawić się w szkole dzięki gościnności pani Dyrektor i pani Niesłony oraz ich rodzin. Podobnie jak tydzień wcześniej, językiem wykładowym zajęć z wolontariuszami był język angielski, a więc uczniowie mieli okazję dalszego doskonalenia umiejętności posługiwania się nim w praktyce. Wielu z nich przełamało swoją barierę językową, co nas bardzo cieszy. Xhorxhina i Mohamadreza rozpoczęli zajęcia z naszymi uczniami od prezentacji multimedialnych o sobie, swoich zainteresowaniach, pasjach oraz o pracy w ramach wolontariatu. Następnie zaprezentowali specyfikę kultury, tradycji, obyczajów i życia współczesnego w ich krajach. Przy porównywaniu systemów edukacji gimnazjalistów zaskoczył fakt, iż w Iranie uczniowie chodzą do szkoły od soboty do czwartku. Mohamadreza pokazał również, czym pismo arabskie różni się od naszego. Ponadto wolontariusze uczyli gimnazjalistów podstawowych zwrotów w swoich ojczystych językach. Niestety zapamiętanie niektórych z nich okazało się niemożliwe...
XV Turniej Sztuki Recytatorskiej
14 listopada 2013 r. odbył się XV Turniej Sztuki Recytatorskiej "Promuj Śląsk". Konkurs miał zasięg ogólnopolski; jego organizatorem był Lekki Teatr Przenośny oraz Chorzowskie Centrum Kultury. Naszą szkołę reprezentowały Oliwia Aleksa, Angelika Matyl, Katarzyna Hupka (nauczyciel prowadzący- Bożena Botor), Oliwia Wawrzynek (nauczyciel prowadzący- Grażyna Dziwisz) oraz Julia Hanke (opiekun- Jolanta Hanke). Uczestnicy prezentowali w nim dwa utwory - jeden wiersz i jeden fragment prozy- autorów związanych ze Śląskiem przez miejsce urodzenia lub zamieszkania. Teksty były wykonywane w gwarze oraz w języku literackim. Konkurs rozgrywany był w pięciu kategoriach wiekowych.
Wśród gimnazjalistów miejsce 1. zajęła Julia Hanke, a miejsce 3. Oliwia Wawrzynek. GRATULUJEMY!
Eko Mamaladze z Gruzji oraz Brahima Moulaya Chakira z Maroka
Minęły trzy tygodnie warsztatów prowadzonych w języku angielskim przez praktykantów pochodzących z różnych stron świata. Przeczytajcie relację z ich pobytu w naszym Gimnazjum...
Enter Your Future
8 września 2013 r. Gimnazjum nr 8 przystąpiło do projektu Enter Your Future
(Krok w przyszłość)
Jest to siódma edycja narodowego projektu Organizacji AIESEC Polska, prowadzonego przez Komitet Lokalny AIESEC Katowice - Uniwersytet Ekonomiczny. Projekt objęty jest patronatem Urzędu Miasta Katowice, Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Kuratorium Oświaty. Jego tematem jest Kreatywna Edukacja, a jej celem szerzenie tolerancji i różnorodności kulturowej wśród uczniów, poprzez aktywną formę zajęć, podczas których uczeń może rozwijać swoje zainteresowania, a także pogłębiać wiedzę na temat życia w innych krajach.
Cele projektu to:
- zwiększenie wiedzy na temat specyfiki danego kraju, m.in. geografii, historii, kultury;
- rozwijanie umiejętności liderskich poprzez warsztaty i pracę w zespole, oraz zdolności aktywnego uczenia się;
- aktywizacja młodych ludzi do podejmowania inicjatyw w środowisku lokalnym;
- pobudzanie oraz promowanie postaw tolerancji wśród uczniów.
Warsztaty przeprowadzane są w ramach zajęć przez praktykantów z zagranicy, prezentujących specyfikę kraju z którego pochodzą.
- Historia – prezentowanie historii krajów, z których pochodzą trenerzy – studenci z zagranicy, wskazanie punktów wspólnych (jeśli takie istnieją) z historią Polski, przedstawienie wynalazków ważnych dla ludzkości powstałych w danym kraju, Geografia – podstawowe informacje dotyczące danego państwa, przemysł i turystyka, prezentowanie miejsc wartych odwiedzenia,
- Podstawy Przedsiębiorczości – sytuacja ekonomiczna w danych krajach, przedstawienie rynku pracy, problemu bezrobocia, systemu emerytalnego i ubezpieczeń w danych krajach,
- Biologia – problemy dotyczące ochrony środowiska, zagadnienia z zakresu ekologii, choroby cywilizacyjne w danych krajach, fauna i flora danego regionu,
- WOS – system polityczny i prawny danego państwa, organizacje międzynarodowe i ich rola w stosunkach międzynarodowych,
- WOK – prezentowanie kultury, sztuki i zabytków danego kraju,
- Język angielski – system edukacji,
- WF – sport i gry w danych krajach, nauka narodowego tańca,
- Religia – religia, wierzenia, święta w danych krajach,
- Godzina wychowawcza – problemy społeczne, tolerancja, stereotypy, subkultury, sposoby spędzania wolnego czasu w danym państwie,
Poza naszą szkołą w projekcie uczestniczyły jeszcze dwa rudzkie gimnazja: Gimnazjum nr 5 im. Powstańców Śląskich oraz Gimnazjum nr 9 im. Jana Pawła II. Powyższe szkoły gościły wolontariuszy przez tydzień, natomiast nasza szkoła będzie uczestniczyć w projekcie aż do 29 września. Wkrótce opiszemy szczegóły pobytu naszych gości w Rudzie Śląskiej.